Wat had ik graag gewild dat ik als leerling wist over de vergeetcurve van Hermann Ebbinghaus!
Ebbinghaus deed in 1885 onderzoek naar onthouden (en vooral dus ook vergeten). Zijn onderzoekmethode zou vandaag niet geaccepteerd worden (hij nam alleen zichzelf als proefpersoon), maar gelukkig zijn er inmiddels veel studies die zijn bevindingen onderstrepen.
Wat ondekte hij dan?
Hermann ontdekte dat je geleerde informatie best snel weer vergeet. Dit vergeten start al na 20 minuten en gaat in het uur dat erop volgt flink door. In de tijd die daarop volgt blijven we vergeten, al remt het wel af. We leren hiervan dat we (actieve!) herhaalmomenten moeten inplannen zodat we niet alles blijvend vergeten. Use it or lose it!
De vergeetcurve is zo ingewikkeld nog niet en toch zien we er weinig van terug in het onderwijs. Hoe zouden we lessen (en zelfs het curricum!) kunnen aanpassen zodat we meer rekening houden met vergeten?
Bij LES&more houden we van simpel en gelukkig zijn er veel makkelijke manieren om in jouw lessen rekening te houden met de vergeetcurve. Je kunt een Leitnerbox knutselen, of je kiest voor één van de digitale opties voor retrieval practice. Een hele makkelijke manier om te zorgen voor actieve herhaling is om een digitale quiz (Kahoot, Mentimeter, LessonUp etc.) een tijdje later nog eens te gebruiken. Misschien doe je dit keer niet alle vragen, maar kies je er een paar. Je hebt zo twee keer voordeel: De leerlingen herhalen en jij kan lesmateriaal hergebruiken en bespaart zo op voorbereidingstijd.
We zijn onze werkvormen en technieken voor jou aan het verzamelen en delen deze binnenkort in de online cursus: Effectieve didactiek: echt leren en onthouden. Met dank aan Hermann!
Ps. Hoeveel weet jij over een uur nog van deze informatie? 😜
Comments