Cutting Teacher Talk
Ben jij veel aan het woord tijdens de les? Blijf je maar vertellen en uitleggen? Houd je eigenlijk (te) weinig tijd over voor leerlingen om zelf de leerstof te verwerken? Schrijf je in voor de gratis minicursus over 'cutting teacher talk' zoals de Engelsen dat zo mooi noemen. In een kwartier per week, 4 weken lang ontdenk jij dat het anders kan: jij houdt energie over en de leerlingen zijn actief aan de slag.
Lees over de valkuilen en hoe ze op te sporen.
Krijg concrete tips en praktische tools die je meteen kunt gebruiken.
Met links naar artikelen, boeken en websites als je meer achtergrondinformatie wilt
Elke week quizvragen en een challenge.
Toegang tot de besloten groep 'cutting teacher talk' om je vragen en tips met anderen te delen.
​
Je bent per week een kwartier tot een uur met de cursus bezig. Doe je alle opdrachten dan zit je al snel aan een uur. Neem je alleen de informatie tot je (geen aanrader!) dan kost het ongeveer een kwartier per week.
Reacties op deze cursus
Inspirerend!
Praktische en leuke tips. Heel bruikbaar in de klas. Geschikt voor alle leeftijden.
Praktische tips, die je direct in de les kan inzetten!
I’m so glad you tackle ‘difficult’ topics in a generous and helpful way. Love your philosophy and tips: nice mix!
Waarom minder praten?
Docenten praten best veel. Dat hoort natuurlijk ook een beetje bij je vak. Maar hoe is de balans tussen jouw praten en dat van je leerlingen?Â
In het Engels hebben ze daar mooie termen voor: TTT (teacher talking time) en STT (student talking time).
Bij TTT gaat het om dat deel van de les waarin de docent centraal staat. De docent is alleen aan het woord. Bijvoorbeeld wanneer ze iets uitlegt over grammatica of over een stuk tekst.Â
Bij STT gaat het juist om het tegenovergestelde: de studenten zijn aan het woord. Bijvoorbeeld wanneer ze oefenen met nieuwe woorden die ze hebben geleerd of samen een som oplossen.